‘Het Leidsche Rijn Centrum verbindt de online en offlinewereld.’ zegt Karin van Wingerden, communicatieadviseur van het Leidsche Rijn Centrum. Het centrum dat nu nog in de bouw is moet volgens Karin het mooiste winkelcentrum van Nederland worden. ‘Het klinkt misschien overdreven maar het Leidsche Rijn Centrum is een winkelcentrum van de toekomst. Het is splinternieuw en er zijn veel verschillende winkels, uitgaansgelegenheden, pleinen met terrassen en woningen.’ Hoe dit veel belovende centrum gaat concurreren met het onlineshoppen, is volgens Karin door deze werelden samen te brengen.

Bang voor de onlineconcurrentie is Karin niet. ‘Bij ons in het Leidsche Rijn Centrum krijgen de klanten de mogelijkheid om een product online te bestellen en vervolgens bij het centrum op te halen. Of andersom, eerst de kleding passen in de winkel en mochten zij nog even na willen denken of ze het willen kopen, dan kunnen zij dit altijd later bestellen.’ In het centrum zullen meer dan honderd winkels te bezoeken zijn. De grote winkelketens zoals onder andere de H&M, de Mango, Jack & Jones, ICI Paris en Esprit kozen voor een vestiging in het Leidsche Rijn Centrum. Waarom deze winkelketens kiezen voor het centrum is volgens Karin omdat het een vernieuwende plek is. ‘Het is een stadscentrum met gelegenheden om uit te gaan in de restaurants, de bioscoop of de bewoners kunnen gebruik maken van het culturele programma en de culturele ontmoetingsplek.’

Ondanks het vernieuwende van het Leidsche Rijn Centrum waren de reacties op de bouw van dit nieuwe stadscentrum voor de ruim 100.000 bewoners van Leidsche Rijn, niet altijd rooskleurig. Over dit grote project van Leidsche Rijn Centrumplan B.V. werd geroepen dat de winkelketens niet zullen tekenen voor een vestiging en dat er ook al veel leegstand is in de kleinere buurtwinkelcentra van Leidsche Rijn. ‘Gelukkig zijn wij helemaal af van deze negatieve reacties. Wij hebben ons eigen plan doorgezet en bewezen dat het bij ons anders is.’ zegt Karin over deze opmerkingen.

Karin vertelt dat zij, om duidelijkheid te krijgen over het onlineshopgedrag van de bewoners, een onlineonderzoek hebben uitgevoerd. ‘Het onderzoek is uitgevoerd met onder andere als doel om het online koopgedrag van de potentiële bezoekers van Leidsche Rijn in kaart te brengen. Uit het onderzoek blijkt dat 97% van de respondenten in de afgelopen 12 maanden, toen het onderzoek werd uitgevoerd, een product online hadden besteld en thuis hadden laten bezorgen. Het onderzoek heeft buiten het in kaart brengen van het online koopgedrag van de potentiële bezoekers, ook geïnspireerd om in het hele centrum gratis wifi aan te bieden. Dit soort onderzoeken helpen bij het vormgeven van het centrum.’

De komst van het Leidsche Rijn Centrum betekent voor de buurtcentra zeker niet het einde, volgens Karin. ‘Er zijn vast ondernemers die bang zijn voor de concurrentie van het centrum maar wij vinden dit niet terecht. Wij zijn een aanvulling op het aanbod.’ Volgens Karin gaan de bewoners uit Leidsche Rijn voor de boodschappen, of als zij even snel iets moeten kopen, naar het buurtcentrum om de hoek en niet speciaal naar Leidsche Rijn Centrum. ‘Het is dus geen grote concurrentie. In de praktijk zal het zo zijn dat mensen, wanneer zij bijvoorbeeld uit hun werk komen en uitstappen bij het station, soms bij ons even snel de boodschappen halen. Maar over het algemeen blijven zij dit doen bij hun eigen buurtcentra. Naar het Leidsche Rijn Centrum komen de bewoners om er echt een gezellige dag van te maken. Om bijvoorbeeld uitgebreid te winkelen en vervolgens wat te eten.’