Het is woensdagmiddag, een meisje met een buitenboordbeugel komt hard aan fietsen bij de Brede School in Het Zand. Ze zet haar fiets in de rekken en rent naar binnen. Vandaag is het namelijk zo ver: ‘De Dag van Natuur en Cultuur 2018’. Voor kinderen een van de leukste dagen van het jaar.

Een deel van de aanwezigen dat zich verspreid over het grasveld naast de Brede School Het Zand.
Foto: Mitch Marinus

Het ruime grasveld is gezellig gevuld. Veel kinderen zijn alleen gekomen. Anderen zijn met de Buitenschoolse opvang aanwezig of lopen hand in hand met hun ouders over het terrein. Daarnaast loopt er een bijzondere gast rond, een tijger, waarvan er eigenlijk meer rondlopen. Dit heeft te maken met een van de activiteiten: het schminken. Op een bankje waar normaal drie mensen op passen, zitten nu vijf kinderen, allemaal wachtend op het verzoek om richting de stoel te komen van een van de drie meiden met schminkspullen. Daaromheen staan nog vele anderen te wachten tot zij een dier uit kunnen kiezen die zij op hun gezicht geschminkt willen hebben. “Blij mee?”, vraagt een van de meiden, terwijl ze een spiegel voor de jongeman houdt. Hij knikt tevreden en stapt van de stoel af.

De Dag van Natuur & Cultuur wordt georganiseerd door de partners van Brede School Het Zand, waaronder Cultuur19, DOENJA en Montessorischool Arcade. Het is een jaarlijks terugkomende dag op de Brede School Het Zand. Op de woensdagmiddag, die in het teken staat van dieren, is iedereen van 12.30 tot 15.00 uur welkom om te genieten van verschillende activiteiten. Met behulp van een stempelkaart worden de bezoekers aan de hand genomen om geen van de activiteiten te missen, oftewel: de stempelkaart bepaalt de route. Onder andere de Historische Vereniging Vleuten, De Meern, Haarzuilens & Leidsche Rijn en de ‘DOENJAbus’ zijn aanwezig. De historische vereniging zorgt voor informatie over het verleden van de wijk en bij de ‘DOENJAbus’ kan er met afvalmateriaal worden geknutseld.

Een groep kinderen, allemaal gekleed in een blauw hesje, loopt voor de begeleidster uit. “Ik wil schminken!”, klinkt het. Waarop de begeleider reageert: “Schminken kan altijd nog op de BSO hé”. Het jongetje reageert nog net: “Yeah, schminken!”, maar zijn aandacht verlegd hij al snel naar een andere activiteit.

“Wat gebeurt daar allemaal?”

Een moeder legt haar vragende kind uit: “Daar zijn ze aan het timmeren. Ze maken een groot houten beest.” Er liggen vele houten planken en onder toeziend oog van kunstenaar Chantal de Wolde zal het beest in elkaar gezet worden. Ouders en kinderen zijn volop bezig met het slaan van spijkers in de planken. Ook wordt er gezaagd, een vader zaagt een plank doormidden en vraagt aan zijn zoon of het op deze manier goed is. Zijn zoon reageert positief, waarna de vader opgelucht zijn zaag neerlegt. Vele handen maken licht werk, dus alle kleine hulp van de aanwezigen zorgen voor het creatieve eindresultaat.

De gezamenlijke bouw onder leiding van Chantal de Wolde.
Foto: Mitch Marinus

Een groep kinderen met paarse hesjes rent hard richting de dubbele deur. Deze deur probeert uit te sluiten dat de schapen niet van binnen naar buiten kunnen komen. Wanneer de kinderen allemaal uithijgen voor de deur, besluit een iets wat nieuwsgierig jongetje al door het eerste hekwerk te lopen. “Dat mag niet, je mag niet al door de hekken heen”, gilt een van de kinderen naar de jongeman. “Inderdaad nog even wachten!”, reageert de begeleidster die tientallen meters erachteraan snelt.

Het pad volgt tussen de schapen door richting de schaapskooi. Wanneer de begeleidster arriveert en de kinderen door de hekken begeleidt, besluiten de kinderen daarna weer het tempo op te voeren en te rennen richting de schaapskooi. “Er ligt hier vet veel poep!”, valt een van de kinderen op, waarna een vader lachend uitlegt dat het dropjes zijn. In de schaapskooi, waar het bij binnenkomst meteen naar hooi ruikt, kan geknutseld worden. Rond 15.00 uur begint de stempelkaart goed gevuld te raken en druppelen ‘de tijgers’ en de andere geschminkte ‘dieren’ langzaam richting huis.