LEIDSCHE RIJN – Op zijn achttiende besluit Bülent (41) Turkije te verlaten om een nieuw bestaan op te bouwen in Nederland. Dit doet hij omdat hij er van overtuigd is in Nederland een betere baan te krijgen dan in Turkije. Maar emigreren naar een ander land met een heel andere cultuur en hele andere eet- en drinkgewoonten, hoe is dat?

Binnen de islam vind je een paar hoofdstromingen, de twee belangrijkste stromingen zijn het soennisme en het shi’isme. Bülent behoort tot het soennisme.  Bülent mag dan wel moslim zijn, maar bevestigd ook het stereotype dat Turkse moslims minder conservatief zijn dan bijvoorbeeld Marokkaanse of Arabische moslims. Dit komt door de stichting van het moderne Turkije door Mustafa Kemal Atatürk. Bülent geeft wel aan dat sinds president Recep Tayyip Erdogan aan de macht is, het land verdeeld is als nooit tevoren. In het huidige Turkije staan de traditionele en vrijere moslims lijnrecht tegenover elkaar.

Tweeëntwintig jaar woont Bülent nu in Nederland. Sinds een paar jaar woont hij in Leidsche Rijn. Hij vertelt dat het kopen van eten en drinken voor hem geen problemen oplevert. Bülent is naar eigen zeggen vrij opgevoed. Zo eet Bülent halal-vlees maar als er in een restaurant of op een verjaardag geen halal-vlees wordt aangeboden dan eet hij het ook gewoon uit principe. Het enige wat Bülent nooit zou eten is varkensvlees. Varkens zijn onrein in de islam. Ook zou varkensvlees veel bacteriën bevatten. Volgens Bülent is dit de reden dat varkensvlees veel goedkoper is dan rundvlees. Ook denkt Bülent dat rundvlees kwalitatief beter is dan varkensvlees. Zo zou er een verhaaltje zijn afkomstig uit het Midden-Oosten, in een tijd dat er nog geen koelkasten bestonden, bewaarden de bevolkingsgroepen hun vlees in een grot. Het vlees dat als eerste ging rotten was varkensvlees. Bülent benadrukt dat dit immers maar een verhaal is. Over dat steeds meer supermarkten tegenwoordig halal-vlees verkopen is Bülent ook erg te spreken. Hij vindt het fijn dat er rekening wordt gehouden met andere bevolkingsgroepen.

Wat ook als haram gezien wordt in de islam is alcohol. Dit is daarentegen niet altijd zo geweest. Ook hier bestaat weer een verhaal over: Mohammed was onderweg naar een moskee en zag een cafë waar wijn werd gedronken. Dit zag er erg gezellig uit. Maar op de terugweg zag Mohammed dat er vechtpartijen waren ontstaan tussen de mensen die net zo gezellig aan het drinken waren met elkaar. Hier schijnt de conclusie uit getrokken te zijn dat alcohol slecht is voor de mens en de samenleving negatief beïnvloedt.

Bülent geeft aan af en toe wel alcohol te drinken, ondanks dat dit verboden wordt in de Koran. Ik vraag hem of hij zichzelf dan nooit een ‘slechte’ moslim vindt, hierop antwoordt hij: “Niemand mag mij beoordelen over of ik een goede of slechte moslim ben. De enige die mij mag en kan beoordelen is Allah.”